Miksi hyvä asiakastarina on tehokas markkinointikeino? 4 syytä  

Asiakastarina on markkinointia parhaimmillaan – se houkuttelee uusia asiakkaita ja lisää myyntiä! Mutta miksi referenssit ovat niin tehokkaita? Lue, miksi sinunkin kannattaa päästää asiakkaasi ääneen.

Kannettava tietokone ja muita sisällöntuottajan toimistotarvikkeita.

Asiakastarina luo luottamusta

Olet loman tarpeessa. Suunnittelet rentoa viikonloppureissua, jonka kruunaa idyllinen majoitus hemmotteluhoitoineen. Mitä teet, jos kohde ei ole ennestään tuttu? Luultavasti googlaat sopivia vaihtoehtoja ja vertailet niitä lukemalla muiden kokemuksia. Niin asiakkaasikin tekevät!

Tilastot ovat vakuuttavia: jopa 93 % kuluttajista sanoo asiakasarvostelujen vaikuttavan ostopäätökseen. Yllättävää? Eipä oikeastaan.

Referenssi yksinkertaisesti toimii paremmin kuin kiillotettu mainospuhe. Suosittelu tuo yritykselle kullanarvoista uskottavuutta, ja asiakastarina auttaa lyömään kaupat lukkoon. Asiakkaasihan kertoo omilla kasvoillaan maksutta henkilökohtaisesta kokemuksestaan, ei siis ihme, että se herättää luottamusta muissakin. Hyvä asiakastarina on lisäksi takuulla mieleenpainuva.

Asiakastarina herättää luottamusta ja auttaa lyömään kaupat lukkoon.

Asiakastarina kertoo enemmän palvelustasi

Esitelläänkö myymäsi palvelut selkeästi ja kiinnostavasti yrityksen verkkosivuilla? Jos vastaus on kyllä, hieno homma! Referenssit auttavat potentiaalisia asiakkaita hahmottamaan vieläkin tarkemmin, miten yrityksesi voisi auttaa juuri heitä.

Pähkinänkuoressa asiakastarina esittelee, minkä ongelman yritys ratkaisi, miten siinä onnistuttiin ja millaisia positiivisia vaikutuksia asiakkaalle seurasi. Se siis valottaa hyvin käytännönläheisellä tasolla sitä mitä teet, kenelle teet ja millaisissa tilanteissa puoleesi kannattaa kääntyä.

Konkreettisen esimerkin kautta kohderyhmäsi on helpompi ymmärtää yrityksesi palvelutarjontaa ja toimintatapoja. Vakuutat potentiaaliset ostajat siitä, että palvelusi voi tuottaa heille lisäarvoa. Taidokkaasti kirjoitetun asiakastarinan teho perustuu siihen, että se on samaistuttava.

Referenssit lisäävät tunnettuutta

Hyvin kerrottu, vaikuttava tarina leviää tehokkaasti sosiaalisessa mediassa ja muissa verkkoalustoissa. Ota kaikki potentiaali irti laadukkaasta sisällöstä ja jaa sitä ahkerasti eri kanavissa!

Asiakastarinan avulla kohdistat viestisi luontevasti ja tarkasti tietylle kohderyhmälle, jolle haluaisit enemmänkin myydä. Tarina innostaa ja inspiroi tutustumaan yritykseesi. Tuo lisäpontta markkinointiin korostamalla ratkaisuja, jotka erottavat yrityksesi kilpailijoista.

Kun tyytyväinen asiakas jakaa tarinan omalle verkostolleen, se lisää yrityksesi näkyvyyttä ja houkuttelee uusia asiakkaita. Ja mikä parasta: hakukoneystävällinen sisältö ohjaa sivullesi uusia kävijöitä. Siis juuri niitä googlaajia, jotka etsivät sopivaa yritystä ratkaisemaan ongelmansa.

Tarina vetoaa tunteisiin

Kukapa ei rakastaisi hyvää tarinaa? Referenssitarinassa asiakas on tarinan tähti, ja sinä olet sankari, joka ratkaisee ongelman! Kuljeta asiakkaan ääntä läpi tarinan. Anna hänelle tilaa kertoa, miksi palvelusi oli niin tärkeä ja mitä hyvää siitä seurasi.

Tarkoitus ei ole liioitella tai sokerikuorruttaa, aitous on kaiken a ja o. Juuri se erottaa asiakastarinan sliipatusta mainospuheesta. Itse asiassa joskus tehokkain tarina on sellainen, jossa matkan varrella vastaan tulleista haasteista huolimatta homma on viety loistokkaasti maaliin.

Asiakas on tarinan tähti, ja sinä olet sankari!

Myyntiä tehostavassa tarinassa faktat asettuvat luontevasti mukaansatempaavaan muotoon. Tarina on aivan uskomaton tehokeino! On tärkeää tiedostaa, että saman asian voi kertoa monella eri tavalla. Asiakastarinan kuuluu olla ratkaisukeskeinen ja tuoda esiin selkeitä tuloksia. Järeät faktat, data, prosenttiluvut ja luettelot ovat toki tärkeitä, mutta ne eivät yksin riitä. Luetko mieluummin lukulistauksia vai tarinan, jossa asiakas saa äänensä kuuluviin?

Järeät faktat ovat tärkeitä, mutta ne eivät yksin riitä.

Tarina koskettaa, ja tunne lisää myyntiä.

Hyödynnä siis tyytyväisen asiakkaan kokemus ja panosta referensseihin. Tarvitsetko tarinankertojan apua? Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä tarinatarpeesi.

Edellinen
Edellinen

Kuinka kirjoittaa hyvä blogiteksti? Näillä vinkeillä onnistut