Kuinka kirjoittaa hyvä blogiteksti? Näillä vinkeillä onnistut
Onnistunut blogiteksti on kustannustehokas tapa markkinoida ja kasvattaa näkyvyyttä verkossa. Mutta miten hiot blogikirjoituksesta timanttisen? Lue vinkit vetävään sisältöön.
Kirjoita kohderyhmälle
Keksit aiheen, josta saisi mahtavan blogikirjoituksen. Hieno homma! Ennen kuin päästät kirjoittajapersoonasi valloilleen, pysähdy hetkeksi ja pohdi:
Keille teksti on suunnattu?
Mitä he haluavat lukea?
Mitä he tarvitsevat?
Toisin sanoen, tunnista kohdeyleisö. Blogikirjoituksen kohderyhmä ei voi olla ’kaikki’ eikä varsinkaan oma yrityksesi. Todennäköisesti innostut aiheesta itsekin, mutta ihannelukijat ovat yleensä yrityksen palveluita käyttävät ja niistä kiinnostuneet henkilöt – kirjoita heille! Kohdeyleisön ymmärtäminen auttaa myös valitsemaan näkökulman. Kirjoitatko konkarille vai vasta-alkajalle?
Äänensävyllä on merkitystä
En kirjoita omaan blogiini tekstiä, joka vilisee markkinointijargonia. Miksi en? Koska ensisijaista kohdeyleisöäni eivät ole muut markkinointialan yrittäjät tai mainostoimistot. Yrittäjien, joiden päätyö ei ole sisällöntuotanto, ei ole tarpeen tuntea joka ikistä markkinointitermiä. Niiden sijaan lukijoita kiinnostaa, mitä lisäarvoa voin heille tuoda.
Räätälöi viesti kohderyhmälle sopivaksi. Jos kirjoitat kollegoillesi, he saattavat odottaa erikoissanastoa. Jos et, lukijasi eivät välttämättä tunne ammattitermejä, jotka sinulle alan asiantuntijana ovat itsestään selviä. Joskus kaikkein haastavinta ja samalla tehokkainta on kirjoittaa yksinkertaisesti. Puhu samaa kieltä kuin lukijasi! Ammattitaitosi tulee kyllä esiin, vaikka kirjoittaisit kansantajuisesti.
Kerro blogikirjoituksessa palveluistasi – mutta tee se viisaasti
Olet ehkä kuullut, että yritysblogissa ei kannata kirjoittaa omista tuotteista ja palveluista. Väärin! Kirjoita niistä, mutta tee se fiksusti. Hyvä blogikirjoitus ei ole mainospuhe, jossa hehkutetaan yrityksen palveluita. Valitse näkökulma, jossa annat lukijalle hyödyllistä tietoa, vinkkejä ja inspiraatiota.
Sen sijaan että keskityt palvelusi kuvailemiseen, vastaa lukijan ongelmaan. Jos myyt joogakurssia työuupumukseen sairastuneille, mitä jos kertoisit kurssisisällön sijaan, miten jooga auttoi sinua toipumaan omasta uupumuksestasi. Jos kykenet samaan aikaan auttamaan lukijaa ja kertomaan tarinan, olet vahvoilla.
Oma persoona esiin blogitekstissä
Oletko oman elämäsi stand up -koomikko tai herkkä runotyttö? Anna sen näkyä blogissakin! Huumori tai herkkyys voi olla keino, jolla erottaudut kilpailijoista. Pidä kuitenkin huolta siitä, että uniikki tyylisi ei tule sanomasi tielle. Persoonallisuus on hyvästä, mutta kiinnitä huomiota tekstin luettavuuteen.
Pidä huolta siitä, että uniikki tyylisi ei tule sanomasi tielle.
Vaikka olisit pohjamutia myöten ruotiva pohdiskelija, vältä liian pitkiä ja monimutkaisia lauseita. Kirjoita tiiviisti ja selkeää kieltä. Kirjoita yhdestä aiheesta, rajaa se tarkasti ja pysy asiassa. Jos teksti rönsyilee ja juttua syntyy liikaakin, jaa aihe useammaksi postaukseksi.
Oikolue ja editoi. Ja lue vielä kerran. Satunnaiset virheet eivät pilaa hyvää tekstiä – niitä sattuu ammattikirjoittajallekin – mutta kirjoitusvirheitä vilisevä teksti vie huomion pois itse asiasta. Tarkastele blogitekstin ulkoasua kriittisin silmin. Houkutteleeko se lukemaan vai siirtymään eteenpäin?
Vinkkejä helposti silmäiltävään tekstiin
Informatiivinen ja napakka otsikko.
Selkeät kappalejaot ja väliotsikot.
Visuaaliset elementit: kuvat, grafiikka ja videot.
Tekstielementit: listaukset, infolaatikot ja lainaukset.
Huomioi hakukoneet
Yritysblogi on kustannustehokas tapa lisätä liikennettä verkkosivuille. Jotta siinä onnistutaan, on tärkeää kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin.
Hakukoneystävällinen sisältö on avain siihen, että huolella sorvaamasi blogikirjoitus ei huku netin syövereihin. Et myöskään tavoittele ketä tahansa kävijää. Taiten tehty hakukoneoptimointi johdattaa tekstisi pariin juuri ne ihannelukijat – potentiaaliset uudet asiakkaat.
Hakukoneoptimointi johdattaa sivullesi ihannelukijat – potentiaaliset uudet asiakkaat.
Kiinnitä erityistä huomiota avainsanoihin, joita viljelet otsikoissa ja tekstissä. Ne ovat sanoja ja sanayhdistelmiä, joilla kohdeyleisösi hakee tietoa hakukoneesta. Jos käytät oikeita avainsanoja, ihannelukijasi löytää kirjoituksesi lukuisten hakutulosten joukosta. Ovatko avainsanatutkimus ja muut hakukoneoptimoinnin kommervenkit vieraita? Jos tarvitset apua hakukoneystävällisen sisällön tekemiseen, autan sinua mielelläni.
Näiden vinkkien avulla pääset alkuun. Ei siis muuta kuin kynä tai näppis sauhuamaan! Haluatko tilata blogitekstin tarinankertojalta? Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä tarinatarpeesi.